آبشار شلماش ؛ خروشان در دل جنگل‌های سردشت

شنبه 30 شهريور 1398
13:38
حسین

گرمای فصل تابستان، میل ما را به گردش در اطراف جاذبه‌های آبی بیشتر می‌کند. آبشار‌ها در همه جای دنیا، از جمله هیجان‌انگیز‌ترین جاذبه‌های آبی‌اند که همیشه تحسین گردشگران را به همراه دارند. تماشای یک آبشار، حس لذت‌بخشی از بودن در کنار طبیعت دارد و به ما انرژی و شور زندگی می‌بخشد. نواحی غرب و شمال غربی کشور ما نیز، مملو از آبشار‌های زیباست که همیشه توجه گردشگران را به سوی خود جلب می‌کنند. در این مطلب قصد داریم تا به سراغ یکی از آبشار‌های شمال غرب کشور‌مان برویم. آبشار شلماش در شهر سردشت استان آذربایجان غربی. با سفرزون همراه باشید تا شما را با این آبشار زیبا و خروشان بیشتر آشنا کنیم.اگر تا به امروز از آبشار‌های خروشان بازدید نداشته‌اید، حتماً تا به حال تصویری از آن‌ها را دیده‌اید! آبشار‌های مشهوری نظیر نیاگارا در مرز ایالات متحده و کانادا و نیز آبشار ویکتوریا در آفریقا از این جمله‌اند. آبشار‌های خروشان معمولاً از به هم‌پیوستن چند شاخه رود مختلف به یکدیگر تشکیل می‌شوند و از ارتفاعی بسیار بلند، با فشار زیاد به پایین می‌ریزند. شاید در نگاه اول سهمگین و ترسناک به نظر برسند ولی بیشتر از آن حس زندگی می‌دهند. جریان زندگی با تمام سختی‌ها و فشار‌های معمولش. آبشار شلماش نیز از دسته‌ی همین آبشار‌های خروشان است.

موقعیت آبشار

شلماش آبشاری پر‌آب و پر‌خروش در استان آذربایجان غربی است که در ۱۵ کیلومتری جنوبی شهر سردشت واقع شده است. سردشت، منطقه‌ای کوهستانی و پوشیده از جنگل با ۱۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریاست. آبشار شلماش نیز در دل همین نا‌همواری‌ها، و در جوار دره‌ای زیبا قرار گرفته است. این آبشار در نزدیکی روستایی به نام شلماش قرار دارد. مسیر سردشت به سمت شلماش مسیر زیبا و پر‌درختی است و به خوشی‌های سفر به این آبشار زیبا می‌افزاید.

مشخصات آبشار شلماش

چنان‌که گفتیم، شلماش آبشاری خروشان واقع در دره‌ای سرسبز و در کنار جنگل‌های پراکنده‌ی سردشت است. شلماش از مهم‌ترین آبشارهای حوضه‌ی رودخانه‌ی زاب است که از انشعاب سه رودخانه کوچک تشکیل می‌شود. این رودخانه درست روی گسل فرعی روستای آلمان و روستای شلماش جاری است. آبشار شلماش از سه طبقه پشت سر هم تشکیل شده که هرکدام ارتفاع متفاوتی دارند. آب‌های خروشان آبشار اول روی آبشارهای بعدی می‌ریزد، و در مجموع از ارتفاع ۵۰ متری به پایین سرازیر می‌شود. این آبشار درزمان پر‌آبی با سرازیر شدن از لای صخره‌ها و ایجاد مناظر بسیار زیبا موجب تشکیل یک استخر می‌شود.

بازدید از آبشار شلماش

چنان‌که گفتیم شلماش، آبشاری سه طبقه است که درست پشت سر هم قرار گرفته‌اند. آبشار اول نزدیک پارکینگ محوطه است، ولی برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافت نسبتاً زیادی را پایین بروید و وارد دره‌ای عمیق شوید. اگرچه با ساخته‌شدن پله‌ها و حصارها، بالا و پایین رفتن از دره نسبت به سال‌های قبل، راحت‌تر و کم خطرتر شده‌ است. این پله‌ها به حدی نزدیک هستند که آبشارها را از نزدیک‌ترین فاصله‌ی‌ ممکن می‌بینید و حتی پاشیدن قطره‌های آب روی صورت‌تان را نیز حس می‌کنید. ولی بهتر است مراقب باشید و از خود بیخود نشوید! پایین رفتن از ۳۸۵ پله در سرازیری کمی احتیاط می‌خواهد. تازه باید فکر برگشت و طی کردن همین پله‌ها در سربالایی هم باشید!

طبیعت زیبای منطقه شلماش

با حضور در این منطقه می‌توان علاوه بر تماشای زیبایی های آبشار و چشم انداز‌های پیرامون آن، پیاده‌روی کوتاه و دل انگیزی در میان جنگل و دره‌ای سرسبز تجربه کرد. شما در مسیر پارکینگ تا آبشار از بین درخت‌های بلوط، چنار، انار و گردو می‌گذرید و هوای خوش منطقه و گذشتن از زیر سایه درخت‌ها، حالتان را جا می‌آورد. ترکیب رودخانه، آبشار، کوه و جنگل، منظره‌ای دیدنی را در مقابل چشم‌مان به وجود می‌آورد و تصویر فوق‌العاده‌ای در ذهن‌مان ثبت می کند.

بهترین فصل سفر

در فصل بهار، آبشار خروشان شلماش پر‌آب‌ترین و زیباترین روز‌های خود را می‌گذراند و جلوه‌های زیبایی از خود به نمایش می‌گذارد. البته آب‌و‌هوای این منطقه در ابتدای بهار تا اواسط اردیبهشت‌ماه هنوز سرد است. از اوایل خرداد هوای منطقه بهتر می‌شود و تا اواسط پاییز زمان مناسبی برای بازدید از آبشار است. البته از اواسط تابستان آب این رودخانه بسیار کم‌تر از قبل می‌شود و فقط حوضچه‌ی این رودخانه چون الماسی سبز رنگ در منطقه خود‌نمایی می‌کند. در فصل زمستان، یخ زدن آبشار مناظر زیبایی به وجود می‌آورد. اگر با یخبندان و هوای سرد مشکلی ندارید، می‌توانید راهی شلماش شوید.

دسترسی به آبشار

شلماش در ۱۵ کیلومتری جنوب سردشت و ۲۴۱ کیلومتری ارومیه واقع شده است. از‌ تهران تا سردشت حدود ۱۰ ساعت و از ارومیه تا سردشت حدود ۴ ساعت فاصله است. از سردشت در یک جاده کوهستانی زیبا به طرف روستای مراغان و روستای شلماش راهی شوید. این جاده آسفالت و امن است و و تا آبشار ۲۰ دقیقه فاصله دارد. تابلوی تفرجگاه آبشار شلماش را پیش از رسیدن ابه روستای شلماش خواهید دید. در ورودی آبشار با پارکینگ بزرگی روبه رو می‌شوید که از محوطه‌ی آن تا نخستین آبشار تنها ۲۰ متر فاصله دارید.

بازدید از آبشار خروشان شلماش، خاطره‌‌ی خوش و تصویر بکری را در ذهن‌تان به یاد‌گار بگذارید.


برچسب ها: آبشار شلماش ,
[ بازدید : 32 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجله گردشگری است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]